Selamat Datang

Kami menyediakan sistem pangkalan data perniagaan untuk industri ,perniagaan runcit serta cafe.
Http://Urusstok.blogspot.com

Monday 22 October 2012

Kebuk Nyah Mampatan


DART - Kebuk Nyah Pemampatan Tingkatkan Tahap Keselamatan Komando 69

Sebagai satu unit pasukan khas dalam organisasi Polis DiRaja Malaysia, pasukan 69 Komando mempunyai keupayaan tinggi untuk melaksanakan operasi dalam tiga dimensi, iaitu di darat, permukaan air dan juga di bawah permukaan air. Antara salah satu kemahiran yanng dimiliki oleh sesetengah anggota 69 Komando ialah penyelam tempur a
tau ‘Combat Diver’.
Penyelam tempur bertanggungjawab terhadap tugas-tugas khas yang memerlukan penghantaran anggota ke kawasan operasi dengan cara bawah permukaan air agar tidak dapat dikesan oleh musuh atau apabila kawasan operasi mereka di mana sasaran berada adalah di kawasan berhampiran sungai, tasik atau pesisir pantai mahupun di laut. Dengan Malaysia sebagai sebuah negara litoral sememangnya ancaman yang bakal menyaksikan anggota-anggota penyelam tempur terpaksa dipanggil untuk melaksanakan operasi adalah tinggi. Malah dalam kegiatan-kegiatan seperti perlanunan, aktiviti pengganas, penyeludupan senjata api, manusia dan dadah, jalan laut adalah antara jalan utama yang digunakan kerana ia meliputi kawasan yang luas dan mungkin sukar untuk dikawal sebilang masa oleh pihak berkuasa.

Disinilah letaknya kepentingan untuk mempunyai unit penyelam tempur berkemampuan tinggi yang mampu memasuki kawasan operasi secara senyap dan tidak dapat dikesan. Dalam melaksanakan tugas ini kadang-kala penyelam tempur bakal terpaksa menghadapi pelbagai risiko. Antaranya ialah jika beliau terpaksa menyelam dalam kedalaman yang lebih agar tidak dapat dikesan, dibawa arus bawah permukaan yang deras, atau menghadapi bahawa dari hidupan laut yang merbahaya.

Apabila seorang penyelam berenang pada kedalaman tertentu, terdapat beberapa perkara yang akan memberikan kesan terhadap kesihatan beliau secara fizikal. Ia berpunca dari tekanan bawah permukaan air yang mempunyai nisbah tertentu dengan kedalaman penyelam tersebut. Secara ringkasnya lebih dalam penyelam berada di bawah permukaan air, maka lebih hebatlah tekanan atmosfera terhadap anggota badan beliau. Perubahan tekanan atmosfera ini pula mempunyai kaitan langsung dengan jumlah gas, umpamanya nitrogen yang akan diserap oleh badan berbanding oksigen. Lebih dalam sesaorang itu berada di dawah air maka lebih banyaklah noitrogen diserap ke dalam badan. Pengumpulan gas nitrogen yang terlalu banyak di dalam badan untuk satu tempoh atau jangkamasa waktu akan menyebabkan perubahan yang ketara kepada kemampuan fizikal dan mental dan keadaan akan menjadi bertambah teruk sekiranya penyelam meneruskan renangannya ke kawasan yang lebih dalam.

Contohnya pada tahap kedalaman 30 ke 50 meter penyelam akan mendapati sukar untuk melaksanakan tugas-tugas yang sepatutnya mudah, disamping kelewatan tindak balas terhadap sesuatu kejadian namun merasakan keyakinan diri yang tinggi, pada kedalaman 50 ke 70 meter penyelam akan merasa mengantuk, mudah ketawa tanpa dapat dikawal dan bagi sesetengan individu melihat sesuatu yang tidak wujud atau merasa takut manakala tindak balas fizikal terhadap sesuatu adalah amat lambat. Dari 70 ke 90 meter penyelam tidak lagi mampu menumpukan perhatian dan keadaan mentalnya mula terganggu, ingatan mula hilang. Pada kedalaman 90 meter ke bawah penyelam akan mengalami halusinasi atau merayan, deria pandang dan dengarnya akan bertambah peka, terasa pening, tidak dapat mengagak masa, fikiran akan berasa dalam keadaan tertekan dan mula pitam yang akan membawa kepada maut.

Untuk mengelakkan dari perkara tersebut mendatangkan kemuderatan kepada seorang penyelam, beliau disarankan untuk berenang ke permukaan air secara perlahan-lahan atau berhenti pada sesuatu kedalaman untuk melihat sama ada simptom-simptom yang dirasakan beransur-ansur hilang. Ini penting untuk mempastikan bahawa badan penyelam akan dapat mengubuahsuai penerimaan perubahan penyerapan gas dalam badan, terutamanya apabila terlalu banyak nitrogen telah diserap di dalam badan. Apa yang menimbulkan masalah ialah apabila renangan ke permukaan air tidak dapat dilaksanakan secara beransur-ansur atas beberapa sebab tertentu. Contohnya apabila berada di kawasan yang mempunyai arus serta ombak yang kuat dalam operasi mencari dan menyelamat yang membahayakan penyelam sekiranya terus berada dikawasan tersebut, kawasan di mana terdapat haiwan pemangsa seperti jerung yang sangat aktif atau penyelam telah tercedera dan kehilangan banyak darah yang tidak memungkinkan beliau digerakkan secara perlahan-lahan ke permukaan untuk menstabilkan komposisi gas di dalam badannya.

Apabila timbul kepermukaan air dalam keadaan ketidakimbangan gas yang keterlaluan atau yang diklasifikasikan sebagai ‘narkosis nitrogen’, penyelam mungkin tidak akan sedarkan diri lagi atau berada dalam keadaan tidak menentu. Selain itu beberapa bahaya lain seperti keracunan oksigen juga mungkin berlaku. Penggunaan sistem kebuk nyah pemampatan atau ‘Decompression Chamber’ adalah satu-satunya cara untuk menstabilkan semula penyelam tersebut agar nisbah gas nitrogen di dalam badan beliau kembali pulih seperti sediakala dan mengelakkan diri dari terus mengalami simptom kelebihan nitrogen di dalam badan. Dengan meletakkan mangsa di dalam kebuk, tekanan akan distabilkan secara perlahan-lahan oleh pengendali yang terlatih dan pemeriksaan terhadap ciri-ciri gangguan kesihatan yang dikaitkan dengan tekanan di bawah permukaan air akan dapat di pastikan. Ini termasuklah juga tahap kemampuan paru-paru dan tekanan di dalam telinga yang mungkin terjejas kerana berada terlalu dalam di bawah air dan proses renangan ke permukaan adalah terlalu pantas.

Sebagai sebuah organisasi yang kerap memberikan latihan dan mempunyai unit selam tempur, semamangnya kepimpinan 69 Komando memberikan perhatian serius terhadap aspek keselamatan anggota-anggotanya. Untuk memberikan kemudahan yang terbaik kepada anggotanya, ia telah memperolehi dua kebuk nyah pemampatan yang bersifat modular dan mudah diatur gerak ke kawasan operasi mahupun lokasi latihan. Sistem yang diklasifikasikan sebagai D.A.R.T dan A.T.E.L ini sebenarnya adalah dua kompartmen nyah mampatan yang boleh disambungkan menjadi satu kebuk melalui sambungan khusus. D.A.R.T membawa maksud sebagai ‘Diver Attendant Recompression Transportable’ dan merupakan kebuk utama dalam tindakan kecemasan untuk menyelamatkan penyelam yang mengalami simptom narkosis nitrogen. Setiap kebuk mempunyai katil dan tempat duduk mampu menerima seorang mangsa dan pengendali yang boleh memberikan bantuan kecemasan sekiranya diperlukan. A.T.E.L pula adalah bermaksud ‘Attachable Transportable Entrance Lock’ adalah merupakan satu kebuk tambahan yang boleh digunakan bersama-sama sistem A.T.E.L. kebuk ini boleh menempatkan sehingga dua penyelam yang mempunyai simptom sama tetapi dalam keadaan yang tidak begitu tenat. Kedua-dua kebuk ini boleh disambungkan jika perlu dan memandangkan ianya bersifat modular, ia boleh diasingkan dan dihantar ke pusat rawatan yang lebih komprehensif, tanpa perlu mangsa meninggalkan kebuk tersebut jika keadaan beliau dianggap masih tidak stabil.

Setiap unit D.A.R.T dilengkapkan dengan sitem katil untuk mangsa dan kerusi lipat bagi pembantu perubatan, ia mempunyai sistem pencahayaan dalaman dan sistem komunikasi dua hala disamping kelengkapan kawalan tekanan, sistem penganalisaan gas dan sebagainya. Terdapat roda modular serta pautan anduh bagi setiap unit yang membolehkan kebuk ini dibawa secara manual ke lokasi pusat rawatan susulan seperti di hospital-hospital utama yang menyediakan rawatan lanjut kepada pesakit yang berhadapan dengan masalah tersebut agar sembuh sepenuhnya.. Unit A.T.E.L mempunyai kelengkapan sama melainkan sistem katil untuk mangsa. Pada 15 Ogos lalu majlis penutup kursus pertama dalam pengendalian sistem kebuk tersebut dilangsungkan di Ulu Kinta, Perak. Kursus ini dilaksanakan dibawah bantuan dan pengawasan Institut PerubatanBbawah Air dan Hyperbaric, dari 96 HAT (Hosptal Angkatan Tentera) Lumut. Bagi pengendalian kursus tersebut 69 Komando telahpun mempunyai seorang anggota khusus yang telah diiktiraf sebagai bekemampuan untuk mengendalikan sistem yang amat penting ini. Beliau yang juga dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan sistem tersebut menyatakan bahawa cadangan kini adalah untuk memperolehi sistem kenderaan atau treler yang akan dapat membawa kebuk tersebut bersama sistem sokongan yang lengkap untuk digunakan sebagai sistem kebuk nyah pemampatan yang boleh dibawa ke lokasi latihan apabila diperlukan.
 
(Sumber -VAT 69 Perjuangan Semalam )

No comments: