Satu-satunya
jalan perhubungan dengan MARKER K- , Gubir adalah melalui udara
disebabkan kedudukannya yang jauh dipendalaman dan berada di kawasan
tanah tinggi. Maka semua anggota dan meriam diaturgerak dengan bantuan
pesawat nuri TUDM dengan diiringi sebuah pesawat bersenjata alouette
sebagai pesawat pengiring. 3 pucuk meriam M102 105mm juga diangkut
dengan cara sistem anduh bawah (under slung) oleh pesawat nuri yang ½
jam masa penerbangannya dari Markas Taktikal dari Kem Gubir, Kedah.
Sepanjang
tempoh ‘Ops KOTA ECHO’ ,cuma sekali sekala ‘B’ Troop, ‘C’ Bateri,
Rejimen Ke-3 Meriam (3RAD) membuat bantuan tembakan untuk membantu
pasukan sahabat yang sedang menjalani operasi di sempadan. Seperti
kebiasaanya, setiap 10 hari sekali, sebuah pesawat nuri TUDM serta
sebuah pesawat alouette akan terbang ke MARKER K- , Gubir untuk
menghantar catuan bekalan basah dan peluru (resup) daripada Markas
Taktikal di Kem Gubir, Kedah untuk anggota yang sedang menjalankan
operasi.
Pada
lebih kurang jam 1200hrs 16 Oktober 1978, semasa pesawat nuri mendarat
di LP (Landing Point) MARKER K- , Gubir, seorang anggota ‘B’ Troop, ‘C’
Bateri, Rejimen Ke-3 Meriam (3 RAD) (23532) Sjn Hasan b. Awang The telah
memasuki ke dalam pesawat nuri untuk membantu menurunkan bekalan
makanan dengan dibantu oleh anggota ‘B’ Troop, ‘C’ Bateri, Rejimen Ke-3
Meriam (3 RAD) di bawahnya. Tidak sempat pun bekalan makanan diturunkan
daripada pesawat nuri, tiba-tiba terdengar bunyi tembakan dari arah
bukit yang bersebelahan dengan tapak pendaratan helikopter (LP).
Kemudian berlakulah beberapa letupan kuat yang betul-betul di hadapan
muncung pesawat nuri dan juga berhampiran dengan kedudukan meriam ‘D’
sub.
+Sumber dari Persatuan Vateran Vat69 Komando.+
No comments:
Post a Comment