Selamat Datang

Kami menyediakan sistem pangkalan data perniagaan untuk industri ,perniagaan runcit serta cafe.
Http://Urusstok.blogspot.com

Wednesday 14 November 2012

Kepewiraan Belian Anak Bali

Lans Koperal Beliang anak Bali adalah seorang anggota Platun Khas Batalion Kelapan Rejimen Renjer Diraja dibawah pimpinan 929390 Sarjan Gandat anak Merdan apabila mereka ditugaskan untuk mengesan pergerakan musuh di kawasan Lundu, Sarawak.

Dalam menyempurnakan misi mereka, Sarjan Gandat telah mengarahkan Lans Koperal Beliang membawa bersamanya dua anggota untuk mengesan satu jejak musuh yang baru dijumpai manakala beliau bersama angota-angotanya yang lain mengikuti jejak yang berasingan. Setelah mengikuti sejauh lebih kurang 80 meter, Lans Koperal Beliang telah melihat sekumpulan musuh berpakaian hutan dan bersenjata. Pada mulanya beliau menyangkakan kumpulan tersebut adalah Tentera Nasional Indonesia. Setelah dimatainya, beliau mengesahkan bahawa apa yang dilihatnya adalah anggota-anggota yang bertopi bucu berbintang merah. Beliau pasti yang dilihatnya adalah kumpulan penganas lalu memberi isyarat kepad kedua-dua
rakannya. Dengan penuh keberanian dan kepercayaan kepada dirinya, beliau terus melepaskan tembakan kearah kumpulan tersebut.

Beliau yakin seorang dari musuh telah dan kedengaran rebah ketanah. Namun musuh tidak berdiam diri. Sebaliknya mereka membalas tembakan dan cuba menyerbu kearahnya. Menyedari kumpulan musuh adalah empat kali ganda besarnya dari kumpulan beliau, Lans Koperal Beliang tidak kehilangan akal. Dengan daya muslihat beliau telah memberi arahan-arahan dengan suara yang lantang seolah-olah beliau sedang memimpin satu kumpulan yang lebih besar disambut dengan peluru-peluru dari senjata dua rakannya. Tipu muslihatnya dapat memperdayakan musuh yang menganggap bahawa mereka menghadapi satu kumpulan besar dan mereka bergegas undur dari dari kawasan tersebut.

Sarjan Gantai dan kumpulannya setelah mendengar tembakan terus meluru untuk memberi bantuan kepada Lans Koperal Beliang. Namun apabila mereka sampai musuh telah berundur dan hari pula mulai gelap. Penggelidahan dan penjejakan seterusnya tidak dapat dilakukan. Walaupun dalam keadaan gelap Lans Koperal Beliang masih ingin memastikan tembakanya pada petang tadi samaada membuahkan hasil. Beliau merangkak kearah tembakan dimana beliau mendengar musuh yang ditembaknya jatuh dan mendapati satu mayat terbujur.

Dari dokumen-dokumen yang dijumpai dari musuh yang mati, mereka mendapat tahu bahawa musuh yang dibunuh oleh Lans Koperal Beliang adalah seorang ketua kumpulan pengganas yang bergerak giat di kawasan Lundu.

Lans Koperal Beliang anak Bali PGB telah menamatkan perkhidmatan dalam Angkatan Tentera dengan pangkat Pegawai Waren satu.

No comments: