Selamat Datang

Kami menyediakan sistem pangkalan data perniagaan untuk industri ,perniagaan runcit serta cafe.
Http://Urusstok.blogspot.com

Friday, 29 June 2012

INDONESIA TERTEMBAK PESAWAT SENDIRI

Jet Javelin Tentera British



1. Tentu ramai yang tidak tahu kisah ini, ia berlangsung sewaktu negara kita berada di dalam konfrantasi dengan Indonesia yang ketika itu melancarkan “Ganyang Malaysia” atas dosa yang sehingga hari ini kami tidak tahu.

2. Alasan mahu membebaskan Malaysia dari Inggeris tetapi yang diserang dan disembelih hidup-hidup termasuk ketika sedang beribadat ialah anak-anak bangsa Melayu dan dua insiden telah terjadi, satu melalui Peristiwa Kalabakan dan dua, pembunuh beramai-ramai Rejimen Infantari 1 Singapura (SIR 1) yang terjadi di Kota Tinggi, Johor.

3. Pada 16 September 1965, negara kita iaitu Malaysia dirasmikan dengan kehadiran Singapura, Sarawak dan Sabah dan pada tarikh yang sama, pasukan komando Indonesia ketika itu sedang bersiap untuk mencerobohi ruang udara Sarawak/Sabah melalui sempadan Long Pasia/Long Bawan.

4. Sebuah pesawat Hercules C130B dengan nombor lambung T-1306 sedang disiapkan dan terbang dari lapangan terbang Pontianak, kapal terbang ini dengan seramai 36 komando para akan menceroboh Sabah pada hari itu.

5. Pesawat tidak ditandai dengan jelas, ia merupakan satu operasi sulit atau clandestine, tidak ada iringan dari jet pejuang MIG-17 milik ABRI-AU pada hari itu, petugas-petugas meriam anti pesawat yang berkedudukan di kawasan lembah Long Bawang (di bawah kawalan kompeni meriam anti pesawat ABRI) juga tidak dimaklumkan.


6. Apa yang tidak diketahui oleh pihak perisikan Indonesia, pasukan Malaysia sudah melengkapkan kawasan sempadan dengan “firebase-firebase” yang kecil, sesetengah dilengkapi dengan pasukan Askar Melayu Di Raja dan setengahnya dikemudikan oleh tentera British yang pada masa itu terlibat dalam Operasi Claret.

7. Pencerobohan dari pesawat Hercules dimulakan pada waktu malam, pihak ABRI tidak menyangka bahawa tentera Malaysia dengan dibantu oleh askar-askar komanwel sudah bersiap sedia berhadapan dengan sebarang kemungkinan.

8. Team patrol SAS yang meronda di sempadan melaporkan kepada kem di belakang bahawa mereka terdengar deruman enjin pesawat yang terbang rendah bagi mengelak dari dikesan oleh pihak keselamatan Inggeris dan Malaysia.

9. Sebaik sahaja pesawat menghampiri garison Malaysia/SAS di sempadan Sarawak, Hercules dua enjin milik ABRI itu ditembak bertalu-talu dengan sistem mesingan dan meriam anti pesawat.

10.Kapten pesawat ketika itu amat yakin, jika mereka sudah dikesan maknanya British sudah pasti telah menghubungi Kucing dengan radio untuk meminta bantuan jet-jet pemintas dari jenis Javelin.

11.Tembakan dari pasukan Malaysia/SAS sudah cukup gempar untuk menyebabkan juruterbang Hercules ABRI berpatah balik walaupun sebenarnya tidak ada yang mengenakan tubuh pesawat.

12.Bagaimanapun petugas ABRI yang mengawal landasan Long Bawang tidak mengetahui wujudnya operasi sulit pada malam itu.

13.Dari jauh anggota ABRI yang mengawal meriam anti pesawat (AA) sudah mengesan kedatangan Hercules.

14.Oleh kerana tidak dimaklumkan, pasukan AA ABRI menembak bertalu-talu ke arah pesawat malang itu yang mereka sangka milik tentera Komanwel kerana datang dari arah sempadan Malaysia.

15.Pesawat robek dan terbakar apabila ditembusi peluru, juruterbang berusaha mengekalkan haluan pesawat kerana sudah terlalu hampir ke bumi, jika beliau panik dan mendongakkan pesawat untuk mencapai altitude yang lebih tinggi, lebih murah peluru-peluan meriam AA menghancurkan kesemua anggota komando ABRI yang berada dalam perut pesawat itu.

16.Kapten pesawat Hercules akhirnya berjaya membuat pendaratan kecemasan, pesawat meletup selepas terbakar tetapi kesemua anggota dan anak kapal berjaya keluar untuk menyelamatkan diri.

17.Komander AA ABRI yang mengetuai kompeninya pada malam itu berasa tidak percaya dengan apa yang sudah dilihat, beliau sudah melakukan pengkhianatan tanpa disedari.

18.Akibat ketakutan selepas memikirkan tindakan yang bakal dikenakan ke atasnya, komander AA ABRI di garison Long Bawan menyeberang ke sempadan untuk menyerah diri ke Malaysia.

19.Setahun sebelum kejadian yang memalukan di Long Bawan, Indonesia telah kehilangan pesawat Hercules C130B dengan nombor lambung T-1307.

20.Kisahnya bermula pada 1 Sept 1964, apabila ABRI cuba menyeludup komando mereka dengan terbang dalam kegelapan di atas Selat Melaka dalam penerbangan untuk satu operasi rahsia di Labis, Johor.

21.Sebuah pesawat jet pejuang Inggeris dari jenis Javalin kemudian dihantar dari pengkalan udara British di Singapura untuk memintas pesawat Hercules tersebut.

22.Sebaik sahaja melihat pesawat Hercules itu terbang memasuki ruang udara tanahair, melurulah jet pejuang Javelin itu memintas dan mempermainkan pesawat malang yang berisi 48 askar payung terjun Indonesia dan seperti biasa jet-jet pejuang ABRI tidak diguna untuk mengiringi penerbangan pencerobohan ini.

23.Juruterbang Javelin tahu Hercules tersebut berada dalam ehsannya, mana mungkin ia mempertahankan diri dari tujahan meriam jet pejuang yang tercanggih di Asia Tenggara ketika itu.

24.Juruterbang berbangsa Indonesia semakin panik apabila melihat keadaan demikian dan cuba terbang rendah, beliau berharap kelajuan rendah pesawat empat enjin itu membantunya untuk melakukan manuver-manuver pada aras yang lebih rendah.

25.Penerbangan rendah seperti itu sudah pasti membantu pesawat seperti Hercules kerana pada masa itu jet pejuang belum ada teknologi radar Look Up Look Down Capability dan sebuah jet pemintas seperti Javelin sudah pasti berada di dalam keadaan yang merbahaya jika terbang di bawah paras selamat yang dibenarkan.

26.Percaturan juruterbang Hercules ketika itu bagaimanapun tersilap, cuaca agak buruk, bulan tidak membantu dengan sinarnya, permukaan laut yang bergelora.

27.Oleh kerana panik dan disamping berhadapan dengan apa yang dipanggil Spartial Disorientation, pesawat akhirnya menjunam ke permukaan laut tanpa sebutir peluru pun dilepaskan oleh jet pejuang yang mengejar tadi.

28.Habis kesemua nyawa kru dan perwira ABRI di dalamnya remuk dengan berkecainya pesawat pengangkut yang tercanggih pada zamannya ketika itu.

No comments: